روانشناسی خودمانی | مشاوره خصوصی

اطلاعات روانشناسی خود را افزایش دهید. از مشاوره خصوصی بهترین نتیجه را بگیرید

روانشناسی خودمانی | مشاوره خصوصی

اطلاعات روانشناسی خود را افزایش دهید. از مشاوره خصوصی بهترین نتیجه را بگیرید

شرح شخصیت تیپ 8

برای تعیین تیپ شخصیتی خود فایل تست شخصیت شناسی را دانلود کنید.

http://www.ravanmoshaver.com/pages/Test


این افراد قوی و با قدرت به نظر می رسند و قادرند به دیگران  نیز احساس قدرت بدهند. مردان این گروه معمولا بدنی ورزیده و خشن دارند و اغلب  علاقه زیادی برای بیان نیرومندی خود دارند. از نظر دیگران قابل اعتمادند و احساس مسئولیت می کنند ،به حرف فردی از این گروه می توان اعتماد کرد. وقتی که بی اعتمادی یا بی صداقتی در میان باشد مسئله را بسیار باز و مستقیم مورد صحبت قرار می دهند. وقتی چیزی خراب یا نادرست است، به غریزی متوجه آن می شوند. وقتی خودشان مسئولیت کاری را به عهده می گیرند.،می توانند انرژی زیادی برای آن می گذارند. به هیچکس جز خودشان نمی توانند اعتماد کنند. تجربه آنها این است که زندگی تهدیدکننده و یا دشمن است و انسان نمی تواند به راحتی به دیگران اعتماد کند تا زمانی که خلاف آن ثابت شود. آنها باید بدانند چه کسی دشمن است و چه کسی دوست، با چه کسی باید مبارزه کنند و چه کسی پست سر آنها قرار دارد. آنها برای دشمنانی که همتراز خودشان هستند احترام قائلند.


ضعف های طرف مقابل را تقربا به درستی حدس می زنند و بدون زحمت منافع خویش را تشخیص می دهند.گاهی در بعضی از شرایط، طرف مقابل رخود را فردی احمق و بی شعور و بد جنس نشان می دهند تا احساس برتری کنند. اگر بفهمند که طرف مقابلشان احمق و نالایق و ضعیف است تمامی ضربه های خود را نثار حریف می کنند. این افراد تصویر غلطی را که دیگران از خود دارنند، به لرزه در آورده و بدین طریق باعث می شوند که آنها خود واقعی شان را نشان دهند. افراد این گروه اینم احساس را دارند که قدرتمندان همه چیز را در اختیار دارند و ضعفا هیچ کاری نمی توانند بکنند اعتقاد دارند که قوی مورد احترام است و ضعیف نه
.

مشغولیت اصلی ذهنی آنها این است که "چه کسی قدرت دارد؟" می خواهند قدرت خود را در موفقیت ها اعمال کنند و کنترل آن را حفظ کنند به ویژه در برابر قدرت های دیگر. نیاز دارند که تواناییهای مراجع قدرت را تست کنند. یکی از راه های تست کردن، فشار بر روی نقاط حساس فرد است تا ببیند چگونه عکس العمل نشان می دهد. (دروغ، تسلیم، ایستادگی،حقیقت و...) این افراد تمایل دارند که عقایدشان را به عنوان مطالبی درست مطلق ببینند و در برابر نظرات دیگران ذهن خود را کاملا می بندند. آنها تمایل دارند خود را بالاتر، برتر و بزرگتر از دیگران ببینند و همیشه حق را به جانب خود می بینند تا ضعیف جلوه نکنند. اکر کسی ضعیف و حقیر باشد، غریزه حمایت آنها تحریک می شود. اما اگر کسی نشان دهد که قدرت دارد، به ثابت می کند که قدرت بیشتری دارد.


بر خلاف افراد تیپ 1، می خواهند هیچ وقت سر به راه نباشند و خودشان را تطبیق ندهند،بلکه قدرت ایجاد کنند، مقاومت نشان دهند، قوانین را بشکنند و به دیگران دستورات ریز و درشت بدهند. مدام می خواهند با انجام یک کار متفاوت، موجب یک بحث و درگیری شوند. دائما به دنبال جدال می گردند و یا خود آن را ایجاد می کنند. و همیشه از اینکه مخالف باشند،لذت می برند. اولین عکس العمل آنها در برابر مسائل جدیدرد کردن و واکنش دفاعی است. برای آنها جدال و مبارزه و مجادله، لذت بخش است و فکر می کنند برای دیگران هم همینطور است. افراد این گروه عصبانیت خود را سریع و مستقیم بیان می کنند و سپس به راحتی می توانند  به کارهای دیگری بپردازند. علاقه آنها به خشونت،باعث می شود دیگران آنها را عصبی بدانند،ولی در واقع این، نوعی ارتباط است. این افراد در دیگران ایجاد ترس می کنند و خشونتشان باعث تحریک خشونت در دیگران دیگران شده و از شماره های 8 ترس و وحشت داشته و از آنها متنفرند. زندگی روزمره و آرام را دوست دارند، می خواهند زندگی شان پیش بینی پذیر و تحت کنترل باشد، اما بدون درگیری و موضوعی برای دفاع،احساس کسالت می کنند و گاهی انرژی زیادی صرف مسائل بی اهمیت کرده و دعوا راه می اندازند. نیاز شدیدی به کنترل روی همه چیز و همه کس دارند. از نظر آنها حقیقت از دل جنگ بیرون می آید و جنگ راهی است که می تواند به صمیمیت منتهی شود.  همیشه به دنبال یک گناهکارند که بتوانند او را توبیخ کنند. در جدال و دعوا با یک فرد از این گروه می توان برنده بود. اگر بخواهید مطلبی را به طور قاطع بیان کنید،او مطالب خود را با قاطعیت بیشتری اظهار می کند. اشتباه بزرگی که انسان می تواند در مقابل یک شماره 8 انجام دهد این است که بگذارد او را بترساند یا در برابر فشارهایی او را پس بزند. در مواقع خشونت یک فرد از این گروه یا باید وارد نزاعی تمام عیار شد یا اینکه تلاش کرد آن بچه کودک درون شماره 8 را مورد خطاب قرار داد . راه دوم به سادگی آنها را خلع سلاح می کند.گناه اصلی آنها شهوت است یعنی سیری ناپذیری در همه چیز، افراطی در غذا، نیروی جنسی و کار...اینان هیچ خود مختاری و یا حکومت غلط را نمی توانند تحمل کنند. علاقه آنها به عدالت و حقیقت سبب می شود که غالبا طرف افراد سرکوب شده و بی حمایت را بگیرند.


در واقع احساساتی ظریفو لطیف و صدمه پذیر در عمق وجود یک شماره 8دفن شده است. افراد تیپ  8 در طول زندگی فقط به یکی دو نفر اجازه می دهند این بخش از وجودشان را ببینند. گاهی این بچه درون را در وجود دیگران کشف می کنند و به حمایت از آنها بر می خیزند. عقاید دیگرانرا همواره مورد سوال قرار می دهند ولی به ندرت عقاید را زیر سوال قرار می برند. معمولا محدودیت های قوانین و مقررات را به دلخواه خود تعبیر می کنند، مگر جریمه تخلف از مقررات کاملا مشخص و واضح باشد. مکانیسم این افراد،انکار و تکذیب است آنها ضعف ها و محدودیت های خود را سرکوب و پنهان می سازند. منشاء و سرچشمه خطا در این افراد،وقاحت است (عدم عفاف و پرهیزکاری). آنها با وقاحت از انسانهای دیگر سوء استفاده می کنند و به شرف آنها احترام نمی گذارند. آنها می خواهند در مورد همه چیز اطلاعات داشته باشندو اگر احساس کنند به آن ها حقه زده شده است به طور ناگهانی وحشی می شوند. این افراد در ورزش های رزمی بسیار قوی می باشند.اکثرا جسورند و به ریسک کردن علاقه دارند و اغلب برای کارهای خطرناک حریف می طلبند. اگر شریک زندگی یک تیپ 8،به خاطر عدم کشمکش و به خاطر سازگاری، ایثار کند،این عمل تیپ 8 را خوشبخت نمی کند، چون این گروه، به کسانی توجه و علاقه نشان می دهند که از خود مقاومت نشان داده و همیشه نظرات خود را دارند. افراد تیپ 8 در روابط عاشقانه می گویند دوست دارم به رختخواب بروم ولی دوست ندارم همیشه با تو باشم.گرجیفاز پیشتازان علم انیاگرام، یک شماره 8 بود که در آموزش شاگردانش، بر روی حساس ترین نقاط ضعف شاگردانش بی رحمانه انگشت می گذاشت و آنقدر ضربه می زد تا آن فرد عکس العمل دفاعی خود را ایجاد کند و بتواند نقاب را از چهره خود بردارد.


در میان افراد تیپ 8، می توان رهبران بزرگ و انقلابیون بزرگی پیدا کرد که در دیگران انگیزه ایجاد می کنند و آن ها را تحت تاثیر قرار می دهند.قهرمانان داستان های ارنست همینگوی، اغلب نشانگر انرژی شماره 8 هستند.مردان و زنان داستانهای او، قوی جنگجو، متکی به خود،خشن و ماجراجو هستند.8های آزاد شده پرشورترین عاشقان زندگی هستند.نیروی زندگی عظیمی دارند و آمادگی زیادی برای تحمل درد و رنج دارند.


محیط های جذاب

-   مشاغل دارای قدرت، سیاستمداران، رهبران ملی

-   موقعیت هایی که با حفظ تسلط و کنترل،عدالت را برقرار کند.

-    برنامه های حمایت از افراد بی پناه

محیط های ناجذاب

-    مشاغلی که مستلزم رفتار خوب و رعایت دستورات باشد.

-    محیط هایی که وضعیت قدرت در آنجا پیش بینی پذیر نباشد.

-    کارهای بزرگی که قدرتی در آن محفوظ نیست.

نماد تیپ 8

رنگ سیاه و سفید- یا سیاه یا سفید

تیپ8 وضوح می خواهد. خوب یا بد؛قوی یا ضعیف.

 

راههای رهایی که می تواند این افراد را به رشد شخصیت برساند:


-   قبول ضعف های خود و در نتیجه تحمل ضعف های دیگران

باید توجه کنند با قدرت خود، انسانهای دیگر را کوچک نکنند و آنها را تحقییر و مورد توهین قرار ندهند یا نترسانند.

یاد بگیرند که به نظرات دیگران احترام بگذارند.

باید بتوانند اعتراف کنند و وقتی ناحق هستند، درخواست بخشش نمایند و بدانند که این ضعف نیست بلکه عین قدرت است.

باید یاد بگیرند که قدرت بی قدرتی را تجربه کنند.عدم خشونت، خودش قدرت است به این نکته توجه کنند که تمایل به شکستن قواعد غریزه ای را دارند.

-    در نظر داشته باشند که تمایل دارند مشکلی ایجاد کرده و ارتباط خصمانه بروز دهند.

-   سعی کنند دریابند که دیگران نقطه نظرهای متفاوتی دارند.

-    سعی کنند به جای اینکه بگویند:"راه من در مقابل راه تو"، نقاط مشترک نقطه نظرهای هر دو را در نظر بگیرند.

  سعی کنند بینش هایی را که پیدا می کنند یادداشت نموده در مقابل افکار زیان آور بجنگند.

-    عادت کنند که بیان احساسات و نظراتشان را به تاخیر بیاندازند.

-    عادت کنند که قبل از اینکه اجازه دهند خشمشان ابراز شود، تا 10بشمارند.

   - تمرین کنند که به منابع درونی مشکلات توجه کنند و همه  مشکلات را در بیرون از خود جستجو نکنند.

           منبع :مهارتهای تیپ‌شناسی:آهنگر ، کتایون

 

نظرات 1 + ارسال نظر
مهـــــــــدیس شنبه 16 دی‌ماه سال 1391 ساعت 05:39 ب.ظ

عالــــــــــــــــــــــــــی بود
واسه من 98 درصدش عین حقیقت بود.
خیلی مرســــــــــــــــــــی از مطلب خوبتون

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد