روانشناسی خودمانی | مشاوره خصوصی

اطلاعات روانشناسی خود را افزایش دهید. از مشاوره خصوصی بهترین نتیجه را بگیرید

روانشناسی خودمانی | مشاوره خصوصی

اطلاعات روانشناسی خود را افزایش دهید. از مشاوره خصوصی بهترین نتیجه را بگیرید

شرح شخصیت تیپ 6

برای تعیین تیپ شخصیتی خود فایل تست شخصیت شناسی را دانلود کنید.

http://www.ravanmoshaver.com/pages/Test


افراد این گروه ایمان و اعتقادشان را به مراجع قدرت از دست داده اند، آنها همواره در گذشته از کسانی که بر آنها قدرت داشته اند ترسیده اند. از آنجا که در هنگام کودکی،احساس بیقدرتی می کرده اند، در بزرگسالی در رفتارشان دچار مشکل هستند.می ترسند که از طرف افراد قدرتمند مورد سوء استفاده قرار گیرند. این افراد به دنبال این هستند که افراد قدرتمند را از مقام و مرتبه خود بیاندازند و به دنبال کشف ویژگی های منفی افراد قدرتمند هستند. اینان افراد قدرتمند را خود رای تلقی می کنند.

 سوءظن این افراد به مراجع قدرت می تواند تبدیل به یک انتقاد سازنده شود، در برابرمراجع قدرت به دلیل احساس ضعف و عدم اعتماد ممکن تسلیم و مطیع محض شوند، به خصوص اگر مرجع قدرت را معتمد و قادر بدانند. هر دستوری که صریح و از طرف افراد معتمدو مقتدر باشد لازم الاجرا خواهد بود. از اینکه بر اساس میل خود رفتار کنند می ترسند، وقتی به اهداف نزدیک می شوند اضطراب اوج میگیرد و وقت تلف کردن افزایش می یابد. اینان نمی توانند اساس خیالی یا واقعی ترس های خود را تشخیص دهند. یک فرد از این گروه، به سادگی و به همین دلیل اغلب آنها بسیار محافظه کار و بی اعتماد هستند.

همواره تصور میکنند که در معرض خطر و تهدید هستند و معتقد هستند انسان باید همیشه آماده و مواظب باشد. فکر می کنندبه اندازه کافی خود مختاری و اعتماد به نفس درونی ندارند تا در برابر خطرات بیرونی ایستادگی کنند. در لحظات بحرانی، میتوانند ترس خود را بسیار راحت تر از دیگران پشت سر بگذارند، زیرا گاهی از ترس های همیشگی خود خود خسته می شوند. افراد این تیپ برای جان سالم بدر بردن می جنگند نه برای موفقیت، خود می تواند برای آنها ایجاد خطر کند. اگر موفقیتی حاصل شود اکثرا آن را سریع فراموش می کنند، آن ها از موفقیت وحشت دارند، فکر می کنند موفقیت های آشکار آنها،حسادت مراجع قدرت رادر بر خواهد داشت.

برای  آنها هر وضعیت جدیدی می تواند تهدید آمیز باشد،وضعیتهایی ایجاد می کنند که نهایتا بازنده می شوند و بازنده های حرفه ای هستندد و زندگی آنها مملو از عدم موفقیت ها و کارهای ناتمام است. تردید این افراد بیشتر به این دلیل است که توانی های خود را زیر سوال می برند و ضدمراجع قدرت آنها،آنها را به سمت امور پایین جذب و هدایت می کند و شغل های سطح پایین دارند.اینان برای تفریحات آینده نقشه می کشند ولی هنگام عمل، دچار تردید شده و آن را موکول به اتمام وظایف و پرداخت همه قرض ها و ... می کنند.

نگرش ذهنی آنها،"بله...اما" وقتی فکر در ذهن دارندفورا نظر مخالف آن فکردر ذهنشان به وجود می آید. در گذشته هر موقع اعتماد کرده اند صدمه دیده اند. آنها بیشتر توجهشان را صرف آن می کنند که علائمیرا که ممکن است نشانگر صدمه زدن به آنها باشد شناسایی کنند.مرتب در این فکر هستند که در فکر دیگران چه می گذرد، به خصوص وقتی تعریفی از خود می شنوند،به انگیزه های رفتار دیگران بدگمان هستند و اگر چه مایلند به دیگران نزدیکتر شوند ولی برای اعتماد به آنها، اول امتحان می کنند. اینان در مقابل تعریف و تمجید دیگران، محتاط هستند و با خود می گویند:"چه دروغ هایی زیر یک لب پنهان است" ولی برای رهایی از این احساس عدم امنیت یا به جستجوی یک حامی قوی هستند یا در موضع حامی ضعیف در مقابل قدرت می ایستند. تشویق  و تحسین دیگران را به سختی می پذیرند، اگر بخواهیم آنها ما را دوست داشته باشند،باید لابلای تحسین خود کمی از انتقاد هم استفاده کنیم.

آنها ناخودآگاه همواره دنبال یک مقصر می گردندکه گناه را به گردن او بیندازند. این افراد اغلبدرمان و شیوه هایی مانند یوگا و مدیتیشن را نیمه کاره رها می کنند.آنها به کرات تغییرات شغلی دارند.توانایی این افرادبرای مسئولیت پذیری بسیار زیاد می باشداینان افرادی بی طرف و ایثار گر هستند و از دیگران نیز همان خلوصی که نشان می دهند را انتظار دارند.این افراد افرادی صادق و وظیفه شناس نسبت به کار هستند نسبت به افراد پایین تر و نسبت به رهبران قوی هستند.آنها بسیار دقیق ضوابط و معیارها را حفظ می کنند و قوانیین و قواعد را رعایت می کنند و دوست ندارندکسی توافق ها را نقص کند. آنها با چهره وظیفه شناسی، از سوئ ظن مراجع قدرت به آنه،جلوگیری می کنند.این افراد برای دوست محتاج،به طور قهرمانانه ای فداکاری می کنند،آنها چیزی را نی دهند که در قبال آن چیزی را دریافت کنند.محبت کردن آنها به منظور ایجاد احساس امنیت است،این افراد تمایل زیادی به نمدلی و همبستگی با افراد ضعیف دارند تا با هم قوی به نظر آیندو می ترسند برای دیگران مفید نباشند.

گیرنده های حسی این افرادبسیار خوب رشد کرده است می توانند به خوبی اوضاع را درک کنند متوجه همه چیز هستندو به راحتی حدس می زنند که چه هتفاقی روی خواهد داد.در شناخت روحیات افراد به خوبی عمل می کنند.این افراد از نظر احساسات آنقدر که تابع احساسات دیگران هستند،تابع احساسات خود نیستند.

این افراد دو گونه هستند:

1-ترسو (فوبیک)

2-ضدترس (ضدفوبیک)

تیپ ترسو

این افراد بسیار محتاط، شکاک، مردد، بی اعتمادند، اغلب خود را از قضایا کنار می کشند و با این افراد به راحتی می توان کنار آمد و اگر به اشخاص معتمد برسند، به راحتی خود را در اختیار او قرار می دهند تا قدم به قدم هدایت شوند.

تیپ ضد ترس

این افراد، بر خلاف تیپ تیپ ترسو ، می توانند برای خود و دیگران ضرر داشته باشند. آنها در حالتهای افراطی انسانهایی نژادپرستمی شوند. این افراد به دنبال موفقیت های مخاطره انگیز می گردند. برای مثال: به سراغ ورزش های خطرناک میروند در واقع می خواهند بر ترس خود سوار شوند، احساس خود کم بینی و ترس خود را با سختی و ریسک ها جبران می کنند.این افراد با کوچکترین بهانه ای خشمگین می شوند و در حالات افراطی ممکن است داد و بی داد کنند و ناسزا گویند و حمله کنند.تحمل اینان برای انتقاد بسیار کم است و به شدت از موضع خود دفاع می کنند و ممکن است برای دیگران آسیب زننده باشند.

 

محیط های جذاب برای این گروه:

یک محیط سلسله مراتبی که مراتب به خوبی تعریف شده اند، مانند: برنامه های تدریجی دانشگاه در یک چهارچوب مشخص هستند.

- موقعیت هایی که خودشان گرداننده باشند و رئیس و مرجع قدرتی نباشد و بعضی اوقات هم پشت صحنه را می پسندد. مثل:معاون

- کارهایی که بتوانند پشت سر یک رهبر قدرتمند انجام دهند.

- تیپ های ضد ترس،خطرهای فیزیکی و تجارت کردن اشیاء قیمتی را دوست دارند.

 

محیط های ناجذاب برای افراد این گروه:

-کارهایی با فشار بالا و با لزوم تصمیم گیری های قاطع.

- شغل های رقابتی که دردسرهای زیادی دارد.


نماد تیپ 6

رنگ:رنگ نمادین این افراد قهوه ای مات است، رنگی است که براق یا درخشندگی ندارد،جلب توجه نمی کند و رنگ خاک و زمین است. (نماد امنیت)

 

راههای رهایی که می تواند این گروه افراد را به رشد شخصیت برساند:

- ایمان و اعتقاد به خود و رابطه خود با خدا

- خود را از چهارچوب های از پیش تعین شده رها سازند و این خطر را بپذیرند که اشتباه هم بکنند.

-خود را از اجبارها رها کنند.

-یادبگیرند که ترس های خود را با شهامت بپذیرند و به آنها اعتراف کنند.(حضرت عیسی از شیاطین اسم شان را می پرسید و به محض آنکه نام آنها برده می شد از بین می رفتند.)

- یاد بگیرند تا ترس های خود را در برابر واقعیت، چک کنند:مثلا بپرسدکه این طور فکر می کنی؟

- ترس های خود را با یک دوست که صادقانه همدردی می کند بازگو کنند.

-به خود خاطر نشان کنند که عادت دارند معانی پنهان رفتار مردم را جستجو نمایند.

-وقتی احساس می کنند که دیگران خشمگین هستند،احساسات پرخاشگرانه خود را بررسی

کنند.

-در غارتباطات اجتماعی،بیشتر اعتماد کنند و ارتباطات اجتماعی خودشان را توسعه دهند

-شناسایی مواقعی که احساسات جانشین تفکر می شود.

-یاد بگیرند در تماس با دیگران باشند نه کناره گیری از دیگران.

-تلاش برای یادآوری خاطرات مثبت

-تصورات و گفتگوهایی در مورد نتایج و پیامدهای مثبت.

-آگاهانه جلوی خیال پردازی خود را بگیرند.

منبع :مهارتهای تیپ‌شناسی:آهنگر ، کتایون

نظرات 1 + ارسال نظر
فرهاد جمعه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 07:12 ب.ظ http://enj_farhad@yahoo.com

سلام.ممنونم از متنی که در شرح حال تیپ های مختلف روانشناسی نوشتین.من یک تیپ 6 هستم .و حالم هم زیاد خوب نیست.دچار ترس و تردید زیادی هستم.و مدام در کار هام شکشست میخورم.لطفا در مورد راه حل هاتون توضیح بدین.ممنونم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد