روانشناسی خودمانی | مشاوره خصوصی

اطلاعات روانشناسی خود را افزایش دهید. از مشاوره خصوصی بهترین نتیجه را بگیرید

روانشناسی خودمانی | مشاوره خصوصی

اطلاعات روانشناسی خود را افزایش دهید. از مشاوره خصوصی بهترین نتیجه را بگیرید

شرح شخصیت تیپ 5

برای تعیین تیپ شخصیتی خود فایل تست شخصیت شناسی را دانلود کنید.

http://www.ravanmoshaver.com/pages/Test

افراد این تیپ قبل از عمل فکر می کنند، آنها آماده دریافت حقایق و رویارویی با واقعیات هستند، آنها کاشف ایده های جدید هستند و اکثرا محقق بوده و علاقمندند که همیشه راجع به جزئیات هر چیز سوال کنند و دارای توانایی های فکری بسیار قوی هستند. این افراد غیر متعصب بوده و شنونده های خوبی هستند و می توانند بدون هیچ زمینه ای به دیگران کمک کنند تا واقعیت را بطور عمیق درک کنند.

جهت اصلی جمع آوری تیپ پنج، غالبا برای افکار، ایده ها، دانش و بالاخره آرامش است، اما برخی افراد این گروه وجود دارند که تلاش آنها در جهت مادیات زندگی است و یا چیزهای بد ظاهر و غیر قابل استفاده مانند: تمبر، روزنامه های قدیمی، در قوطی و... جمع می کنند و با داشتن آنها احساس آرامش می کنند. این افراد تمام تلاش خود را روی این قرار داده اند که همه چیز را ببینند و از آن سر در آورند و به همین دلیل اکثر آنها عینک به چشم می زنند، آنها کتاب خوان هایی هستند که می خواهند ته هر چیز را بدانند و مطالعه کنند.

افراد این گروه همه چیز را می بینند، خوب می شنوند و آن را به خاطر می سپارند.بسیاری از مخترعین، کاشفان و دانشمندان در این گروه قرار دارند، برای افراد این گروه شاید هیچ چیز زیباتر از این نباشد که به چیزی فکر و یا نگاه کنند. هر چه را که برایشان مبهم است اصلا به طرفش نمی روند. تلاش این افراد، کسب دانش است و دانش یعنی قدرت، برای یک فرد از این گروه که به رشد شخصیت رسیده باشد اطلاعاتی را که از بیرون جذب می کند هیچ وقت کافی نیست. یکی از راههای دریافت دانش برای این افراد، سفر کردن است. آنها با میل سفر می کنند چون سفر سازنده است. 

احساس خود را براحتی بروز نمی دهند و در درون خود یک احساس تهی بودن عمیق دارند و احساس می کنند با اطلاعات زیاد داشتن می توانند این را پر کنند. اینان نیازمند یک دنیای خصوصی بسته و امن هستند، آنها حسرت قلعه ای را دارند که در آن بدون آنکه دیده شوند، فکر کنند.برای این افراد هیچ چیز نفرت انگیزتر از اعمال متظاهرانه نیست. در این مورد آنها تا جایی پیش می روند که در بیان احساسات خود دچار مشکل می شوند، بنابراین از نظر دیگران آنها افرادی مغرور، سرد و خود بزرگ بین به نظر می رسند.

افراد این تیپ معمولا زیاد راجع به خودشان صحبت نمی کنند و اطلاعات نمی دهند حتی وقتی احساساتش را بیان می کند باز هم کنترل شده بیان می کنند. یکی از مکانیسم های دفاعی این افراد عقب نشینی است. آنها از هیچ چیز به اندازه درگیریهای احساسی وحشت ندارند. هر چه رشد شخصیت این افراد کمتر باشد به همان اندازه از احساسات، روابط و وابستگی هراس بیشتری دارند. اگر به افراد این گروه دست بزنیم غالبا بدنشان جمع می شود و یا از جا می پرند.وقتی می خواهند کاری را انجام دهند به شدت سعی دارند توجه کسی را جلب نکنند.اینان در یک جمع دوستانه، این توانایی را دارند که با مهارت، صحبت از خود را به چیز دیگری معطوف کنند.

افراد این گروه ممکن است اطلاعات یا مسائل محرمانه بسیار زیادی برای خود نگه دارند و سکوت کنند. دوستی با یک فرد از این گروه می تواند پر بار باشد به شرط آنکه از او انتظار سه چیز را نداشته باشید.

1- ابتکار عمل در دوستی

2- نزدیکی جسمی مداوم

3- شیفتگی و دلبستگی شدید.


افراد این گروه از دادن انگشت کوچک خود می ترسند، چرا که وحشت دارند مبادا طرف مقابل، تمام دست او را بخواهد. اما اگر کسی حاضر باشد که با انگشت کوچک و یا کمتر از آن راضی شود،می تواند در یک تیپ پنج، یک دوست با وفا، با تحمل و شکیبا و یک شنونده رازدار و منصف پیدا کند. فاصله گرفتن هم توانایی و هم گناه این تیپ است. جمله معروف از یک تیپ پنج: از او پرسیده می شود که نسبت به انسانها چه احساسی داری؟ جواب این بوده که من اصلا نسبت به انسانها احساس ندارم.


محیط های جذاب این گروه:

- فعالیت های علمی که با میکروسکوپ یا تلسکوپ انجام گیرد و کار دقیق باشد.

- روانشناس.

- کار کردن با کتاب، اطلاعات، کار در کتابخانه و کارهایی که نقد انجام دهند.

- برنامه نویسی کامپیوتر که ترجیح می دهند در شیفت شب کار کنند و با افراد زیادی ارتباط نداشته باشند. 

- سازمان دهی کارها.


محیط های ناجذاب این گروه:

- هر محیطی یا شغلی که نیازمند رقابت و مواجهه مستقیم باشد.

- فروشندگی، چون این شغل با افراد زیادی سروکار دارد.

- کار یا شرکت در مجامع عمومی.


نماد تیپ پنج

رنگ نمادین این افراد آبی است آبی رنگ درونگرایی، آرامش و فاصله است و این رنگ بیشتر گیرنده است تا تابنده و آبی نماد انفعال و عدم تحرک است.


راههای رهایی که می تواند این افراد به رشد شخصیت برساند:

- باید تکانی خورده و در این راه قدم بردارند که کنج درونی خود را به دیگران بخشش کنند.

- بدانند که دانش به مفهوم وسیع آن، فقط از راه فکر کردن بدست نمی آید بلکه تجربیات زندگی نیز آن را در بر می گیرد.

- خود را به داد و ستد اجتماعی عادت دهند و شجاعت درگیر شدن با بیرون را پیدا کنند.

- یاد بگیرند که کمی از رازها و اسرار خود را رها کنند.

- پذیرش مسئولیت هایی که مستلزم فعالیت های اجتماعی است.

- برای بیان مستقیم احساساتشان تمرین کنند.

منبع :مهارتهای تیپ‌شناسی:آهنگر ، کتایون

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد