روانشناسی خودمانی | مشاوره خصوصی

اطلاعات روانشناسی خود را افزایش دهید. از مشاوره خصوصی بهترین نتیجه را بگیرید

روانشناسی خودمانی | مشاوره خصوصی

اطلاعات روانشناسی خود را افزایش دهید. از مشاوره خصوصی بهترین نتیجه را بگیرید

شرح شخصیت تیپ 3

برای تعیین تیپ شخصیتی خود فایل تست شخصیت شناسی را دانلود کنید.


افراد این تیپ خودشان را با اجتماع  یا سازمانی که با آن کار می کنند، شناسایی می کنند و می توانند زیر هر نقابی بروند و آن را بطور کامل نمایش دهند. یک فرد تیپ 3 اگر وارد جمع تازه ای شود، می تواند ظرف چند دقیقه حدس بزند که در این جمع چه چیزی ارزش محسوب میشود و سریعا همانند  آنها عمل کند و به محض خروج از آن جمع  و وارد شدن به جمعی دیگر، دوباره طبق سلیقه های جمع جدید رفتار کند. آنها قادرند ارزش های گروهی که در آن قرار گرفته اند را به خوبی ایفا کنند. غالبا افرادی خوش بین، جوان نما، باهوش، فعال و ثمربخش هستند.معمولا در ظاهر موفق، خوش استیل، خوش رفتار، خونسرد و خوش تیپ هستند.

افراد این تیپ توانایی خاصی در جلب اعتماد دیگران دارند و در اطراف خود معمولا یک فضای خوب و مثبتی  ایجاد می کنند. دیگران را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهند که دیگران بر روی آنها تکیه  می کنند. اصلا نمی توان در مقابل آنچه ارائه می دهند مقاومت کرد. آنها می توانند همه چیز را به آدم بفروشند و همه چیز را برای  کار خودشان فدا می کنند. این افراد بطور مادرزادی هنرپیشه اند، می دانند که به توده مردم چگونه باید سرویس داد. آنان از صحبت های مخفی دوری می کنند چون در این حالت احساس ناامنی می کنند. برای موفقیت سخت تلاش می کنند، تمام انرژی خود را صرف می کنند تا آنچه را می خواهند بدست آورند، هیچ چیزنمی تواند باعث توقف آنها در کار شود مگر بیماری یا دخالت همسر ولی با تصیم شخصی خودشان متوقف نمی شود. آنها مانند: ماشین کار می کنند و عادت به عمل کردن دارند نه احساس کردن.

این افراد بدنبال کسب پول، دارایی،ا منیت و پرستش هستند، این افراد بدنبال رفاه بسیار هستند. ایده این افراد آنست که برای مطرح شدن باید سخت کار کرد،نقش رهبری پیدا کرد و برای پیروزی تلاش نمود، چون فقط برندگان ارزش محبت شدن را دارند.

افراد این تیپ اگر با زندگی خانوادگی شناخته شده باشند، زمان و انرژی خود را صرف خانواده می کنند، اگر با ایده صمیمت شناخته شده باشند سخت تلاش می کنند تا یک شریک صمیمی باشند، اگر با کار شناخته شده باشند. وقت زیادی برای خانواده و یا عشق ندارند. این افراد اهل عمل بوده و مستقیما از فکر به عمل می پردازند و مدام در حال سنجش این موضوع هستند که "آیا من موفق هستم یا خیر؟ آیا پیشرفت کرده ام یا خیر؟" مدام به دنبال ترقی و جویای نام و مقام هستند.

این افراد نیر همانند تیپ 2، احتیاج به تشویق و تعریف دارند، اگر چه از ظاهرشان این را نمی توان فهمید. این افراد به دنبال آن هستند که در چشم دیگران، بزرگترین تلاش این افراد، قابل، یا با کفایت بودن است، هیچ چیز غمگینامه تر از یک تیپ 3 ناموفق نیست.

افرادی از این گروه که به رشد شخصیت نرسیده اند، مثل طاعون از عدم موفقیت وحشت دارند.


اگر یک تیپ 3 مغلوب شود به سه مکانیسم دفاعی روی می آورد:

1-  از این شکست به عنوان قسمتی از یک پیروزی و موفقیت یاد می کند.

2- غالبا گناه را به گردن دیگران می اندازند.

3- به سرعت موضوع شکست را رها کرده و پروژه دیگری را شروع می کند که می داند صددرصد در آن موفق می شود.

این فشار"همیشه باید موفق بود" آنها را به گناه ریشه ای خود، یعنی دروغ و ریا هدایت می کند. آنها نیاز بیمار گونه ای به برتری داشتن و پیشی جستن دارند. این افراد اگر نتوانند موقعیت و احترام بدست آورند دچار اضطراب شدیدی می شوند. در میان تمامی تیپ های شخصیتی این افراد بیشترین مشکل را با احساسات خود دارند. آنها در واقع به خودشان نیز دروغ می گویند واحساساتشان برای خودشان هم قابل تشخیص نیست .

یک فرد تیپ 3، علاقه ای به عمیق شدن و عمیق بودن ندارند، از نظر آنها بسته بندی باید خوب باشد، محتوی مهم نیست.

تله ای که افراد تیپ 3 در آن محبوس هستند، "تکبر و غرور "است.

این افراد به ندرت گریه می کنند، اما گهگاه ممکن است به شدت گریه کنند و اشک بریزند و این باعث تعجب دیگران می شود. برای آنان بیماری و پیری بسیار تهدید کننده است، چون در زمان پیری چیزی ندارند که عرضه کنند. این افراد، آدم های ناموفق را تحمل نمی کنند و همچنین  افرادی  را که اجازه می دهند، احساسات و هیجاناتشان آنها را از پای در آورد تحمل نمی کنند.

افراد این گروه وقتی سرگرم کار و موفقیت می شود،خود را فراموش می کنند. نقطه مثبت این امر احساس سرزندگی و صداقت است. توانایی بالایی برای کار کردن دارند و می توانند دیگران را به حداکثر سطح توایی و هوش خود برسانند.


محیط  های جذاب این گروه:

شغل هایی که مستلزم تلاش و ساعات طولانی کار باشد، مانند: فروشندگی، مدیریت، تبلیغات، بسته بندی، مغازه داری، محیط های توام با رقابت و رفتارهای آنان معمولا در محیط کار پر سرو صدا است.


محیط های ناجذاب این گروه:

کارهایی که آینده محدودی داشته باشند، کارهایی که نیاز به درون نگری و آزمایش و خطا داشته باشد. کارهایی که برای رسیدن به مقصود زمان طولانی نیاز دارد.


نماد تیپ 3

رنگ:  زرد: توجه را جلب  می کند و رنگی است که تشعشع داشته و محرک است، در عین حال آسیب پذیرترین  رنگ است و زود لک می شود.


راه هایی که افراد این  بتوانند به رشد شخصیت برسند:

- امید به خدا برای تحمل سقوط و ناکامی و رسیدن به هدف.

- روبرو شدن  با ترس هایی که باعث نیاز آنها به فعالیت دائمی می شود.

- سعی در نشان دادن هیجانات و احساسات خود.

- روبرو شدن با نقاط ضعف خود و اعتراف به اینکه" جا زدم یا دروغ گفتم و..."

- قبول دلتنگی خود برای عشق

- دست برداشتن از تکبر و غرور

- صرف نظر کردن از پول، مقام و قدرت برای ایجاد امنیت

- توجه به احساسات خود در حین کار


منبع :مهارتهای تیپ‌شناسی:آهنگر ، کتایون

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد