روانشناسی خودمانی | مشاوره خصوصی

اطلاعات روانشناسی خود را افزایش دهید. از مشاوره خصوصی بهترین نتیجه را بگیرید

روانشناسی خودمانی | مشاوره خصوصی

اطلاعات روانشناسی خود را افزایش دهید. از مشاوره خصوصی بهترین نتیجه را بگیرید

شرح شخصیت تیپ 1

برای تعیین تیپ شخصیتی خود فایل تست شخصیت شناسی را دانلود کنید.

http://www.ravanmoshaver.com/pages/Test

 

افراد تیپ یک افراد کمال طلب و ایده آلیست هستند و از کودکی سعی کرده اند بچه های نمونه باشند. در جوانی می خواهند مودب بوده و درست رفتار کنند و بچگی نکنند، به دنبال معیارهایی هستند که بتوانند داوری کنند که چه چیز درست است و چه چیز غلط.

دائما از خود سوال می کنند که:"آیا به اندازه کافی خوب هستند؟" آنها در جستجوی دائمی کمال هستند. این تیپ ها همیشه سرخورده و ناراحتند زیرا از نظر آنها، زندگی و انسانها آنطور نیستند که باید باشند (کامل نیستند). آنها قبل از هر چیز، از ناکامل بودن خود سرخورده اند. آنها از آنچه تا به حال انجام داده اند راضی نیستند و مدام میزان پیشرفت خود را ارزیابی می کنند.

شیوه تفکر این تیپ، تفکر "همه یا هیچ" است و اشتغال ذهنی آنها، باید و نبایدهاست. از نظر این افراد، فقط یک راه صحیح برای هر موقعیتی وجود دارد و فکر نمی کنند که ممکن است راههای متعددی هم وجود داشته باشد و نیز ممکن است راهی که برای کسی درست است برای فرد دیگری نادرست باشد. برای این افراد خیلی اهمیت دارد که قوانین تغییر نکنند. آنها ساختار و قوانین قابل پیش بینی را ترجیح می دهند.

تیپ یک به دنبال حقایق، تساوی و نظم اخلاقی هستند. آنها افرادی روراست و منصف هستند، برایشان مشکل است که ناپختگی خود یا دیگران را قبول کنند و مقابله با آن برایشان مشکل است.

در درون این افراد همواره دادگاهی برپاست، غالبا عذاب وجدان دارند و برایشان مشکل است که از زندگی لذت کامل ببرند. آدمهایی بسیار صریح و رک هستند و اگر با آنها مقابله شود ممکن است تند شوند.

این افراد طبیعتا سنت گرا و توبه گر هستند و تمایل دارند که منجی بشریت شوند و افراد بد را از میان بردارند. برخی از آنها موعظه اخلاقی می کنند اما حرفشان و عملشان یکی نیست و افراد این تیپ از نظر اخلاقی ریاکار هستند.

یک هایی که "به رشد شخصیت نرسیده باشند" ممکن است در جمع، رفتارشان همواره درست و اخلاقی باشد اما زمانی که احساس کنند زیر نظر کسی نیستند و در یک فضای غریبه قرار دارند، پنهانی، تمام کارهایی را که معمولا انجام نمی دهند، انجام می دهند، حتی کارهایی را که برای دیگران بد می دانند.

همواره این افراد با اشتباهات خود درگیری فکری دارند، خودشان را تنبیه و تکذیب می کنند و نیازها و احساسات خود را سرکوب کرده یا کاملا از بین می برند.

گرفتن تصمیمهای مهم برای افراد این تیپ بسیار سخت است، چون ممکن است اشتباه کنند و همیشه در پی آن هستند که تصمیمات درست بگیرند. این افراد همواره از تمام آنچه در دنیاست انتقاد می کنند و همیشه با انگشت اشاره و ایستاده صحبت می کنند.

افراد تیپ یک، کنترل زیادی روی خود دارند و برتری اخلاقی جایگزین لذت های سبک دیگر می شود و از لذات صرفنظر می کنند.

کودک شماره 1، از رشد واقعی و طبیعی خود صرفنظر کرده تا برای دیگران خوشایند باشد. دوران کودکی برای آنها خط خورده است و خیلی زود بالغ می شوند، خیلی زود مسئولیت پذیر می شوند و حتی به دلایلی، سرپرستی خانواده را به عهده می گیرند.

شاید برایشان شادی آور باشد که ببینند دیگران به خوشگذرانی مشغول هستند اما برای خودشان بسیار دشوار است که با آنها همراهی کنند. همیشه خود را وادار می کنند که منطقی باشند، اینها معتقد هستند زندگی بسیار دشوار است و باید آسایش را کسب کرد و لذت بردن باید به زمانی موکول شود که همه کارهای زندگی انجام شده باشد. آنها تمایلاتشان را مسدود کرده اند و تمام تمرکزشان بر این است که کارهای درستی انجام دهند.

افراد تیپ یک بجای اینکه به خواسته های واقعی خود توجه کنند، اشتغال ذهنی شدیدی دارند به این که " چه کاری باید انجام داد، چه کاری باید انجام شود"

هر اشتباه کوچکی برای آنها اهمیت زیادی پیدا می کند: "من باید آنگونه عمل می کردم، او باید آن کار را می کرد" مورد انتقاد قرار گرفتن به شدت برایشان دردناک است، آنها صحبتی نمی کنند، مگر کاملا به درستی آن اعتقاد داشته باشند.

انسانهایی بسیار جدی و خشک هستند و به ندرت جوک تعریف می کنند. آنها مقابل حرکتهایی که جدی نباشد، محکم می ایستند.

تمیزی در زندگی آنها نقش مهمی دارد به لباس و ظاهر مناسب اهمیت می دهند. وقت خود را برنامه ریزی می کنند. مسئولیتهای خود را کامل انجام می دهند. وقت شناس و خوش قول هستند. همواره تحت فشار زمان هستند. بسیار سخت کوش، درستکار و شدیدا مستقل هستند. خود را افراد پر انرژی می شناسند . در شرایط خوب، توانایی خوبی برای کار در یک سازمان و مهارتهای شغلی خود را رشد می دهند و در برابر مخالفت ها ایستادگی می کنند. بدون خستگی کار می کنند تا کارشان به انجام برسد.

بیشتر از همه از خود خشمگین هستند و خشم گناه ریشه ای آنهاست. در مقابل دیگران به عصبانیت خود اعتراف نمی کنند. آنها در باطن بسیار کینه ای هستند ممکن است بتوانند زود ببخشند ولی خیلی دیر فراموش می کنند. افراد تیپ یک که به رشد شخصیت رسیده اند اکثرا معلمین و راهنمای توانایی هستند که سعی دارند الگویی خوب و موفق باشند، در تعلیم دیگران، تحقیق و انتقال اطلاعات خیلی خوب عمل می کنند .معلمین اخلاق خوبی هستند. عمیق ترین نیاز کمال طلب ها این احساس کنند حتی در عدم کمال، دوست داشته می شوند، برای این افراد، در گذشته، عشق با رفتار خوب همراه بوده است. برای این افراد بسیار اهمیت دارد که نمونه باشند و مورد تمجیدقرار بگیرند و آدمها در موردشان خوب فکر کنند. در یک رابطه صمیمی اگر تیپ یک متوجه شود شریک زندگیش قواعد و قوانین را زیر پا می گذارد، عصبانی شده و نمی توانند به عنوان یک فرد خوب به شریکش نگاه کند و مرتبا آن مسئله  مورد بحث فرار خواهد گرفت.

این افراد با تمام وجود عاشق کسی می شوند که به نظر آنها بسیار کامل است و چنانچه ضعفی در او ببینند شروع به غر زدن می کنند ولی اگر طرف مقابل سعی کند تا بهتر شود، او را می بخشند. بیماریهایی که این تیپ را تهدید می کنند یبوست است. مکانیسم های دفاعی این تیپ واکنش سازی است. مثلا دوست دارند هنگامی که به سفر می روند بسیاری از کارهایی را که در حالت معمولی نمی کنند انجام دهند ولی می گویند این کار احمقانه است ولی در پس ذهن خود به آن فکر می کنند.


محیط های جذاب این گروه:

- شغلهای که نیازمند سازمان دهی و جزئیات خیلی دقیق است را می پسندند مانند: معلمی، حسابداری، برنامه های بلند مدت.

- موقعیتهایی را می پسندند که براساس مراسم و آیین ها و نقشه و روندهای رسمی اجتماعی باشند.

- می توانند محقق، متخصص دستور زبان و واعظ خوبی باشند.

- کمال طلب ها را می توان در اخلاقیون افراطی و داوران اجتماعی یافت.


محیط های نا جذاب این گروه:

- شغل هایی که مستلزم ریسک و اشتباه کردن در تصمیم گیری است. اموری که مستلزم تصمیم گیریهای جمعی باشد.

- ارتباط یا مشاغلی که تصمیم گیری در آنها باید براساس اطلاعات جزئی یا نوسان دار اتخاذ شود.


نماد تیپ یک

نماد تیپ یک رنگ نقره ای است رنگ سرد و واظح نشانگر نور ماه است که نور نقره ایش از خورشید گرفته شده و خورشید مظهر کمال است.


راههای رهایی که بتواند این تیپ به رشد شخصیت برسد.

- به عهده نگرفتن مسئولیت های پی در پی

- باید یاد بگیرند که نسبت به اشتباهات خود و دیگران اغماض کنند و بگذرند، یعنی بگویند دیگران حق دارند که اشتباه کنند.

- وقتی نگران قضاوت دیگران هستند، آن قضاوت را چک کنند.

- بدانند که فقط یک راه صحیح وجود ندارد یعنی: اگر یک راه جواب نداد راه دیگر را امتحان کنند.

- به ارزشهای دیگران هم توجه کنند.

- عادت کنند که دنبال لذت بردن باشند.

- ارتباطهای اجتماعی بیشتر برقرار کنند.

- رابطه آنها با خدا از روی عشق و نیاز باشد نه توام با ترس.


رشد یافته های این گروه شخصیتی:

عاقل، منصف و عادل هستند و معلم های خوبی می توانند باشند.

منبع :مهارتهای تیپ‌شناسی:آهنگر ، کتایون
نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] دوشنبه 29 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:10 ب.ظ

فوقالعادست ممنون

مهین چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 04:42 ب.ظ

یعنی من یه همچین موجود مزخرفی هستم باورم نمیشه

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد