روانشناسی خودمانی | مشاوره خصوصی

اطلاعات روانشناسی خود را افزایش دهید. از مشاوره خصوصی بهترین نتیجه را بگیرید

روانشناسی خودمانی | مشاوره خصوصی

اطلاعات روانشناسی خود را افزایش دهید. از مشاوره خصوصی بهترین نتیجه را بگیرید

شخصیت شناسی تیپ ها

تیپ شناسی را اگر از دریچه انیاگرام (نه وجهی)بنگریم در واقع دانشی درباره روح و روان آدمی است که سرچشمه آن در شرق و نزد صوفی ها بوده است.



نه وجهی

نمونه یا الگوی شخصیتی را تعریف می کند. در واقع میتوان گفت که کلید رفتارهای انسانی را در 9 گروه طبقه بندی می کند.نه وجهی از یک دایره تشکیل شده است که محیط آن به 9 نقطه در جهت عقربه های ساعت تقسیم می شود. نقطه های 3 و 6 و 9 توسط یک مثلث متساوی الاضلاع با یکدیگر در ارتباطند. در حالی که یک چند وجهی نقاط 5،8،2،4،1 و7 را طی می کند.

ترتیب این اعداد این طور به دست آمده است :عدد اصلی مورد نظر تقسیم بر 7،غیر از عدد 7 که یک تواتر به دست می دهد که دقیقا همین دنبال کردن اضلاع چند وجهی است . 

در انیاگرام دو نماد دایره و مثلث مطرح می شود. نماد اصلی انیاگرام دایره است که نشانه کمال است که 9 گروه شخصیتی در آن مشخص شده اند و مثلث نماد استحکام و استقرار است که 3 گروه شخصیتی بر روی آن مشخص شده اند.تیپ های اصلی به معنای اینکه  عددی که برای آنان مشخص شده است بیشترین ویژگیها را شامل می باشد ولی هر تیپی می تواند تاثیر از تیپ های همسایه اش گرفته باشد یا متمایل به تیپ قبل یا بعدش شود. ممکن است هر فردی چند تیپ را با هم داشته باشد ولی یکی از آنها حتما تیپ اصلی آن شخص خواهد بود.

اعدادی که روی دایره قرار دارند (1-2-4-5-7-8)هستند و اعدادی که روی مثلث قرار دارند (9-6-3)می باشند.

هر انسانی می تواند در سه موقعیت قرار بگیرد و در هر شرایطی از خود رفتارهای متفاوتی نشان دهد.

1:شرایط معمولی:گاهی استرس گاهی نه

2:شرایط امن:همیشه آسوده و راحت

3:شرایط نا امن:همیشه توام با ترس

هر یک از این تیپ ها در شرایط امن یا ناامن شبیه تیپی دیگر عمل می کنند.

روی دایره انیا گرام جهت شرایط امن ، جهت شرایط ناامن (استرس) و خود نقطه اصلی را که در شرایط معمولی قرار دارد نشان می دهد.

مسیرهایی که تیپ ها روی این دایره طی می کنند:

در جهت شرایط امن :1-7-5-8-2-4-1

در جهت شرایط استرس:1-4-2-8-5-7-1

منبع :مهارتهای تیپ‌شناسی:آهنگر ، کتایون