روانشناسی خودمانی | مشاوره خصوصی

اطلاعات روانشناسی خود را افزایش دهید. از مشاوره خصوصی بهترین نتیجه را بگیرید

روانشناسی خودمانی | مشاوره خصوصی

اطلاعات روانشناسی خود را افزایش دهید. از مشاوره خصوصی بهترین نتیجه را بگیرید

عملکرد حافظه

چگونگی عملکرد حافظه


شاید بهتر باشد بحث را با چگونگی عملکرد حافظه شروع کنیم.تصور کنید که یک روز یکی از دوستان تان شما را به خانمی بنام موریل معرفی کند.همان روز به طور ناگهانی به او برخورد می کنید و می گویید: سلام موریل ما امروز صبح همدیگر را ملاقات کردیم ، کاملا واضح است که شما نام او را به خاطر سپرده اید.اما چطور؟

علیرغم تحقیقات علمی بسیار گسترده ، هنوز مطالب بسیار زیادی در مورد روش عملکرد حافظه وجود دارد که بایستی آموخته شود. اما تاکنون به مطالب زیادی دست یافته ایم.یکی از روش های مفید بررسی حافظه این است که این فرایند را به سه مرحله تقسیم می کنیم.


1:اطلاعات ثبت شده: لازم است تا در اولین مرحله حافظه،اطلاعات جدید را ثبت کنید.زمانی که شما به موریل معرفی شدید، شما ،نام و چهره او را مورد توجه کامل قرار میدهید. مغزتان این اطلاعات را جذب می کند و سپس آن را به بخشی انتقال می دهد که خاطره ها ذخیره می شوند.


2:اطلاعات ذخیره شده: در طول مرحله دوم حافظه ، مغزتان اطلاعات جدید را بایگانی می کند. شما، نام موریل و ظاهر او را از زمان اولین ملاقاتتان ذخیره کردیدتا زمانی که مجددا با او روبرو شدید.

3:اطلاعات به خاطر آورده شده: مرحله سوم ، مرحله باز خوانی این اطلاعات از بخشی از مغز می باشد که اطلاعات در آن ذخیره شده اند. در مثال ما این مرحله زمانی رخ داد که شما موریل را برای دومین بار ملاقات کردید و شما توانستید با بودن نام او با او سلام و اح وال پرسی کنید. برای اینکه حافظه شما بکار افتد بایستی همه این سه مراحل اتفاق بیفتد.اگر حتی یکی از این سه مراحل از کار افتاده بود نمی توانستید نام موریل را در دومین ملاقات تان به یاد بیاورید.


به طور خلاصه مراحل سه گانه حافظه عبارتند از:


1:ثبت اطلاعات جدید که بایستی به خاطر سپرده شود.


2:ذخیره این اطلاعات به طوریکه می تواند بازخوانی شود.


3:باز خوانی آنها از محل ذخیره سازی درصورت نیاز.


Forgetfulness & Dementia, Martyn, Christopher

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد